2014. január 18., szombat

DNK kovászos gyökérkenyér



Még régebben is sütöttem gyökérkenyeret, kovásszal is és élesztővel is, azért szeretem nagyon, mert sok rajta a karéj, amit én imádok. Nem gyakran sütök dagasztás nélküli kenyeret (DNK), mert nekem kicsit tömör a végeredmény, de most valahogy megkívántam. Aktiváltam a kovászomat és nekivágtam :).
Gyönyörű, habzó kovász fogadott este, mikor nekiálltam a kenyér összeállításának Kimértem 500 gram kenyérlisztet, átszitáltam és összekavartam 12 gram sóval. 150 gram aktív kovászt föloldottam 3,5 dl langyos vizben majd a liszttel alaposan összedolgoztam, különösebben nem dagasztottam , majd fóliával lefedve 10 órára  magára hagytam a konyhapulton én pedig addig békésen szundikáltam, a kovász dolgozott helyettem.
Reggel lisztezett felületre borítottam a kissé ragacsos tésztát és meghajtogattam, majd egy órát hagytam pihenni, ekkor két részre vágtam, az egyiket szintén meghajtogattam, a másikat megszórtam pörkölt tökmaggal és csak azután hajtogattam meg, ismét egy órát pihent a tészta.


Ezután megformáztam  rúd formára majd csavartam néhányat rajta, lisztezett törlőbe csavarva még két órát kelesztettem.

A sütőt maximumra állítottam, egy jénait és egy római tálat betettem, miután felforrósodtak megszórtam liszttel és a kenyérkéket bele fordítottam megspricceltem vízzel és lefedtem, majd gőzös sütőben (tálkában jégkockát teszünk a sütő aljába ) körülbelül 40 percig, majd csökkentettem a hőt és még 20 percig sütöttem őket, ha nem elég piros a tetejük akkor a végén még fedő nélkül süthetjük a kívánt szín eléréséig .


Nagyon finom ropogós héjú kenyérkék lettek én úgy semmi nélkül a magos felét még langyosan megettem :). Finom volt, jó volt, de nekem a hagyományos dagasztással készült kenyér marad az igazi, ez nekem kicsit tömör és talán a kovász savanykás izét is jobban éreztem. Akinek nincsen kovásza az nyugodtan használjon helyette élesztőt, ehhez az adaghoz kb. 1,5 dkg-ot.   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése